Grafik
i malarz niemiecki. Urodził się w roku 1471 w
Norymberdze, zmarł w roku 1528 w Norymberdze. Był
najwybitniejszym przedstawicielem północnoeuropejskiego
renesansu. Wiele podróżował po Europie. Był niezwykle
uzdolnionym rysownikiem i pilnym obserwatorem natury.
Grafika zajęła szczególne miejsce w jego twórczości.
Dokonania, które zawarł on w swych miedziorytach,
drzeworytach, suchorytach i akwafortach, stanowiły
przełom w dziejach rytownictwa. Dzięki bogactwu treści,
nowatorstwu form i technicznemu mistrzostwu swych rycin
Dürer wyniósł grafikę na najwyższy poziom artystyczny.
Jako pierwszy docenił też w pełni jej zalety. Możliwość
powielania tej samej kompozycji pozwalała bowiem na
rozprowadzanie odbitek po całej Europie, przyczyniając
się do popularyzowania wzorów ikonograficznych,
kompozycyjnych, a także treści ideowych. W mistrzowskim
stopniu rozwinął technikę drzeworytu, w której powstał
między innymi cykl Apokalipsa (rok 1498) oraz
miedziorytu, gdzie do jego najwybitniejszych dzieł
należy Rycerz, śmierć i diabeł (rok 1513) i Melancholia
(rok 1514). Malował świadczące o wnikliwej obserwacji
portrety, w tym wiele autoportretów. Dürer był najpierw
uczniem swego ojca, złotnika, a następnie w roku 1486
Michaela Wolgemuta, malarza i drzeworytnika, właściciela
dużego warsztatu malarskiego w Norymberdze. Mając
trzynaście lat Dürer namalował swój portret z lustra i
był to pierwszy znany autoportret w historii malarstwa
europejskiego. Od roku 1490 artysta wiele podróżował.
Studiował sztukę niderlandzką i włoską, następnie
odwiedził Colmar, Bazyleę i Strasburg. W roku 1495
powrócił do Norymbergi. Podczas pobytu w Wenecji, poznał
malarza Giovanni Belliniego. W roku 1520 wyjechał do
Antwerpii, gdzie był malarzem nadwornym Karola V, króla
Hiszpanii i Niderlandów. |
wstecz |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2002, KMJ-net,
Kazimierz M. Janeczko
|
| |