Grafik i malarz niemiecki. Urodził się
w roku 1471 w Norymberdze, zmarł w roku 1528 w
Norymberdze. Był najwybitniejszym przedstawicielem
północnoeuropejskiego renesansu. Wiele podróżował po
Europie. Był niezwykle uzdolnionym rysownikiem i pilnym
obserwatorem natury. Grafika zajęła szczególne miejsce w
jego twórczości. Dokonania, które zawarł on w swych
miedziorytach, drzeworytach, suchorytach i akwafortach,
stanowiły przełom w dziejach rytownictwa. Dzięki
bogactwu treści, nowatorstwu form i technicznemu
mistrzostwu swych rycin Dürer wyniósł grafikę na
najwyższy poziom artystyczny. Jako pierwszy docenił też
w pełni jej zalety. Możliwość powielania tej samej
kompozycji pozwalała bowiem na rozprowadzanie odbitek po
całej Europie, przyczyniając się do popularyzowania
wzorów ikonograficznych, kompozycyjnych, a także treści
ideowych. W mistrzowskim stopniu rozwinął
technikę drzeworytu, w której powstał między innymi cykl
Apokalipsa (rok 1498) oraz miedziorytu, gdzie do jego
najwybitniejszych dzieł należy Rycerz, śmierć i diabeł
(rok 1513) i Melancholia (rok 1514). Malował świadczące
o wnikliwej obserwacji portrety, w tym wiele
autoportretów. Dürer był najpierw uczniem swego ojca,
złotnika, a następnie w roku 1486 Michaela Wolgemuta,
malarza i drzeworytnika, właściciela dużego warsztatu
malarskiego w Norymberdze. Mając trzynaście lat Dürer
namalował swój portret z lustra i był to pierwszy znany
autoportret w historii malarstwa europejskiego. Od roku
1490 artysta wiele podróżował. Studiował sztukę
niderlandzką i włoską, następnie odwiedził Colmar,
Bazyleę i Strasburg. W roku 1495 powrócił do Norymbergi.
Podczas pobytu w Wenecji, poznał malarza Giovanni
Belliniego. W roku 1520 wyjechał do Antwerpii, gdzie był
malarzem nadwornym Karola V, króla Hiszpanii i
Niderlandów. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2002, KMJ-net,
Kazimierz M. Janeczko
|
| |