Tiziano Vecellio
Malarz włoski. Urodził się około roku 1487 w Pieve di
Cadore, zmarł w roku 1576 w Wenecji. Tworzył w Wenecji.
Był jednym z największych malarzy renesansu. W 1533 roku
został nadwornym malarzem Karola V, świętego cesarza
Rzymu, którego syn, król hiszpański Filip II, został
późnej mecenasem artysty. Tycjan namalował liczne
portrety, malowidła religijne i sceny mitologiczne,
m.in. Bachusa i Ariadnę (1520/23 - National Gallery,
Londyn), Wenus i Adonisa (1554 - Prado, Madryt) oraz
Piétę (1575 - Accademia, Wenecja). Urodził się w
górzystym rejonie Alp Weneckich (z którego, jak się
wydaje, czerpał często tło swych pejzaży). Jako
dziewięcioletni chłopiec został terminatorem u weneckich
twórców mozaik (Zuccatich), a następnie był uczniem
Giovanniego Belliniego i Giorgiona. Uważa że Tycjan dokończył nieukończone za
życia obrazy Giorgione, np. Koncert (Galeria Pitti).
Wychodząc od zmysłowych i poetyckich sugestii Giorgiona,
Tycjan wykształcił wkrótce swój własny styl. Do jego
najsłynniejszych wczesnych dzieł należą Miłość
niebiańska i miłość ziemska (Rzym, Borghese), L'Homme au
Gant (Luwr), Christ and the Tribute Money (Drezno) oraz
Flora (Uffizi). Od około 1518 roku, jego europejska
sława rosła nieprzerwanie. W 1522 roku powstał
arcydzieło Bachus i Ariadna. Do tego samego okresu
twórczego Tycjana należą wspaniałe dzieła religijne:
Wniebowzięcie (Kościół Frari, Wenecja) oraz Złożenie do
grobu (Luwr). W 1533 roku został przedstawiony cesarzowi
Karolowi V, który pozował mu do portretu. Tycjan był
wówczas malarzem o międzynarodowej sławie, a władcy
konkurowali między sobą o jego "poetyckie kompozycje",
czy też "poezje" (jak nazywał swe sceny mitologiczne,
wypełnione okazałymi nagimi postaciami) oraz o jego
portrety. Tworzył w licznych ośrodkach: w Wenecji, gdzie
w 1537 roku namalował Bitwę pod Cadore (obraz ten
spłonął podczas pożaru w 1577roku ), w Mediolanie, gdzie
przebywał z cesarzem w 1541 roku, w Rzymie w 1545 roku
na zaproszenie papieża oraz w Augsburgu w 1548 roku,
gdzie namalował portret króla hiszpańskiego, Filipa.
Jesień jego twórczości zaowocowała dziełami emanującymi
głębokim uczuciem i odznaczającymi się znakomicie
udoskonaloną techniką malarską. Jego metoda malowania
była złożona i przemyślana. Na jednolity podkład o
barwie czerwonej ziemi nakładał chłodniejsze odcienie,
stosując tu i ówdzie glazurę o przejrzystej barwie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2002, KMJ-net,
Kazimierz M. Janeczko
|
| |