|
|
anuskrypt
(rękopis) tekst sporządzony ręcznie, niezależnie od
rodzaju pisma, materiału pisarskiego i techniki pisania.
Sztuka barbarzyńskich nomadów, którzy zdobyli Zachód, w
większości dotyczy niewielkich, przenośnych przedmiotów.
po przyjęciu przez te ludy chrześcijaństwa ich
dekoracyjna sztuka została przetworzona w religijną,
także małoformatową i przenośną - iluminowany rękopis.
Ten najłatwiej dostępny i być może najpiękniejszy z
wczesnośredniowiecznych przedmiotów uważany jest przez
niektórych krytyków za dzieło rzemieślnicze. |
|
|
Bardzo duży zbiór iluminacji manuskryptów znajduje się
na witrynie
http://gallery.euroweb.hu/list/zgothic.html. |
Symbole
czterech ewangelistów z Księgi z Kells, ok. 800,
33x24 cm. |
Św.
Krzysztof z Psałterza z Westminster, poł. XIIIw.,
23x16 cm. |
|
|
luminacja
(miniatura) wykonana ręcznie, malowana lub rysunkowa,
ilustracja tekstu rękopiśmiennego. Największy rozkwit
datuje się na
średniowiecze.
Karol Wielki zlecił wykonanie kilku wspaniale
iluminowanych Biblii. Widoczna jest w tych księgach
tradycja bizantyjska, w połączeniu z elementami
wczesnochrześcijańskimi, anglosaskimi i germańskimi.
Powstał styl zwany karolińskim.
Po wiekach bardzo silnie przemawiają do nas manuskrypty
celtyckie, które powstały począwszy od V wieku w
nawróconej na chrześcijaństwo celtyckiej Irlandii. Sinym
piętnem zaznaczyły swoją obecność piękne rękopisy
Hiszpańskie, Angielskie, Francuskie, Włoskie i innych
krajów ówczesnej średniowiecznej Europy.
|
Św. Piotr z
Psałterza z Oscott, ok. 1270,
30x19 cm. |
Karta
Chi-Rho z Biblii z Lindisfarne, ok. 690,
34x25 cm. |
W opracowaniu strony wykorzystałem "Historię Malarstwa"
autorstwa Wendy Beckett oraz "Historię Malarstwa
Polskiego" autorstwa Stefanii
Krzysztofowicz-Kozakowskiej i Franciszka Stalota. |
|
|
Copyright © 2002, KMJ-net,
Kazimierz M. Janeczko
|
| |