Brat Aleksandra. Studiował w Warszawie w Klasie Rysunkowej i u Juliusza Kossaka oraz w Monachium (w akademii sztuk pięknych i w atelier F. Adama), gdzie przebywał od 1867. Był czołową postacią polskiego środowiska artystycznego tamże. Malował typowo polskie pejzaże oraz sceny figuralne w tle pejzażowym, sceny wojskowe (m.in. powstańcze), kostiumowe (z polowań w strojach z XVIII wieku) i obyczajowe z życia małych miasteczek polskich.
Ważną grupę stanowią obrazy związane z tematyką powstania styczniowego, w których Gierymski (uczestnik walk) stworzył inną, niż Artur Grottger, wizję
artystyczną, opartą na realnych przeżyciach i obserwacji.
Maksymilian Gierymski zdobył szybko uznanie krytyki zagranicznej. Wywarł wpływ na kierunek rozwoju malarstwa polskiego, zwłaszcza na twórczość Józefa Chełmońskiego i Stanisława Witkiewicza (także na poglądy estetyczne) oraz brata, Aleksandra. Obrazy: Pogrzeb w małym miasteczku (1868), Patrol powstańczy (1872-73), wyjazdy i powroty z polowań (1871-72 i 1874).
(Encyklopedia Powszechna PWN, Warszawa 1974) |
|
|
|
|
|
Adiutant sztabowy z 1830 roku |
Rekonesans huzarów
austriackich |
Konie pasące się pod lasem |
Konna kawalkada w brzezince |
|
|
|
|
Krajobraz leśny |
Krajobraz o wschodzie słońca |
Krajobraz z chatą i
zaprzęgiem |
Jabłoń nad potokiem |
|
|
|
|
Modlitwa Żydów w dzień
szabasu |
Zima w małym miasteczku |
Wiosna w małym miasteczku |
Ulica Solec w Warszawie |
|
|
|
|
Powrót bez pana |
Polowanie w lesie |
Potyczka z Tatarami |
Patrol powstańczy - pikieta |
|
|
|
|
Brzoza |
Ulica Kamienne Schodki w
Warszawie |
Powstaniec z 1863 roku |
Lasek |
|