Bosch Hieronymus, właściwie Jerome van Aeken (ok. 1450-1516),
niderlandzki malarz religijny schyłku średniowiecza. Jeden z najbardziej oryginalnych malarzy europejskich wszechczasów,
zarówno jeśli chodzi o zawartość myśli, jak i styl. Ceniony za oszałamiającą wyobraźnię i znajomość charakteru człowieka.
Pochodził z rodziny malarzy. Żył i tworzył w s’Hertogenbosch w Brabancji (ob. Holandia). Jego twórczość dzieli się na 3 okresy.
W okresie młodzieńczym (ok. 1475-1485) tworzył obrazy o mniej skomplikowanej symbolice i uproszczonym rysunku,
przedstawiające alegorycznie potraktowane sceny z codziennego życia.
Malował też obrazy religijne. W okresie dojrzałym (ok. 1485-1505)
malował obrazy przedstawiające apokaliptyczne i halucynacyjne sceny zaludnione setkami drobnych potworkowatych postaci,
łączących cechy owadów, zwierząt i ludzi.
Obrazy Boscha są jakby moralizatorsko-dydaktycznymi kazaniami i mają często
satyryczny wydźwięk. Typowe dla jego malarstwa są postaci
grzesznych, zbłąkanych ludzi opętanych przez szatana i zło
tkwiące w nich samych, oraz otoczonego przez demony
samotnego, sprawiedliwego eremity, który jest wzorem postawy
moralnej. Był wybitnym kolorystą. Zapoczątkował malarstwo rodzajowe w Niderlandach. Oddziałał na rozwój pejzażu. Stworzył własną ikonografię. Wymyka się wszelkim określeniom stylistycznym i typologicznym. Trudność odczytania treści jego obrazów sprawiła, że wiązano niegdyś Boscha
z tajnymi heretyckimi sektami czy okultyzmem.
(Encyklopedia Powszechna PWN, Warszawa 1974) |
|
|
|
|
|
Św. Jan na Patmos |
Naigrywanie |
Tysiącletnie królestwo |
Tysiącletnie królestwo |
|
|
|
|
Sąd Ostateczny |
Sąd Ostateczny |
Portret |
Wędrowiec |
|
|
|
|
Chrystus na krzyżu |
Jan Chrzciciel na pustkowiu |
Wóz siana |
Epifania |
|
|
|
|
Kuszenie św. Antoniego |
Kuszenie św. Antoniego II |
Niesienie krzyża |
Wędrowiec |
|
|
|
|
Ukoronowanie cierniem |
Siedem grzechów głównych |
Ołtarz epifanii pokłon |
Ukrzyżowanie Św. Julii |
|
|
Copyright © 2002, KMJ-net,
Kazimierz M. Janeczko
|
| |