Bacon Francis (1909-1992), angielski malarz-samouk.
Przeciwnik abstrakcji, należał do nurtu ekspresjonistycznego i figuratywnego,
uznawany za czołowego twórcę sztuki egzystencjalnej. Początkowo uległ wpływom
surrealizmu, kubizmu i P. Picassa. Własny styl ukształtował po 1950. Choć
samouk, był twórcą wszechstronnie oczytanym i niezależnym myślicielem.
Jako temat swoich obrazów wybrał człowieka, kontynuując
tradycję malarstwa figuratywnego. Tematem jego obrazów jest człowiek samotny,
wyobcowany, przedstawiony w sytuacji zagrożenia, w atmosferze pełnej
dramatycznego napięcia. Bohaterowie jego obrazów zaludniają sterylne
pomieszczenia o odrealnionej perspektywie, w których panuje nastrój dramatyzmu
i teatralnej ekspresji. Malował dramatycznie zdeformowane postacie umieszczone
w nieokreślonej przestrzeni, używał żywych, drażniących kolorów. Obrazy Bacona
cechuje atmosfera egzystencjalnych nastrojów, a także katastrofizmu i grozy.
Wielokrotnie podejmował tematy religijne, zwłaszcza temat ukrzyżowania. Od 1949
malował serię płócien nawiązującą do obrazu Portret papieża Innocentego X D.
Vélazqueza.
Inspiracje dla swych prac czerpał również z Rembrandta, M. Grünewalda, z filmów (np. Pancernik Potiomkin S. Eisensteina), ze znanych
fotografii i prasy.
Niektóre obrazy: Trzy studia postaci na podstawie tematu
Ukrzyżowania (1949), Dwie postaci w trawie (1954), Szympans (1955), Krzycząca
piastunka (1957), tryptyk Trzy postacie w jednym pomieszczeniu (1964), Leżąca
figura (1966), Studia ludzkiego ciała (1970), Schodzący po schodach (1972),
Ciało w ruchu (1976).
"Chciałbym, żeby moje obrazy wyglądały tak, jakby otarła się o nie istota
ludzka,
[...]pozostawiając ślad [swojej] obecności
i pamięć minionych zdarzeń tak,
jak ślimak pozostawia za sobą śluz".
Francis Bacon
|
|
|
|
|
|
Postać leżąca -
1969 |
Tryptyk Studium ludzkiego
ciała - 1970 |
Studium portretu
- 1971 |
Studium ciała
ludzkiego - 1965 |
|
|
|
|
Postać siedząca -
1974 |
Autoportret - 1973 |
Studium skulonego
aktu - 1952 |
Papież II - 1960 |
|
|
|
|
Papież I - 1951 |
Głowa IV, 1949 |
Studium postaci druga wersja obrazu - 1970 |
Portret George'a
Dyera w lustrze - 1968 |
|
|
|
|
Wnętrze - 1935 |
Autoportret -
1970 |
Ćwierć zwierzęcia
z ptakiem drapieżnym - 1980 |
Studium do corridy Nr2 - 1969 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tryptyk Studium ludzkiego ciała - 1970 |
Tryptyk Studium ludzkiego ciała - 1970 |
Three Studies for a Crucifixion - 1 |
Three Studies
for a Crucifixion
- 2 |
Three Studies for a Crucifixion - 3 |
Second Version of Triptych 1944 (2) |
Study after Velazquez's Portrait of Pope Innocent X |
Self-Portrait |
|
|