.

Bacon Francis (1909-1992), angielski malarz-samouk. Przeciwnik abstrakcji, należał do nurtu ekspresjonistycznego i figuratywnego, uznawany za czołowego twórcę sztuki egzystencjalnej. Początkowo uległ wpływom surrealizmu, kubizmu i P. Picassa. Własny styl ukształtował po 1950. Choć samouk, był twórcą wszechstronnie oczytanym i niezależnym myślicielem. Jako temat swoich obrazów wybrał człowieka, kontynuując tradycję malarstwa figuratywnego. Tematem jego obrazów jest człowiek samotny, wyobcowany, przedstawiony w sytuacji zagrożenia, w atmosferze pełnej dramatycznego napięcia. Bohaterowie jego obrazów zaludniają sterylne pomieszczenia o odrealnionej perspektywie, w których panuje nastrój dramatyzmu i teatralnej ekspresji. Malował dramatycznie zdeformowane postacie umieszczone w nieokreślonej przestrzeni, używał żywych, drażniących kolorów. Obrazy Bacona cechuje atmosfera egzystencjalnych nastrojów, a także katastrofizmu i grozy. Wielokrotnie podejmował tematy religijne, zwłaszcza temat ukrzyżowania. Od 1949 malował serię płócien nawiązującą do obrazu Portret papieża Innocentego X  D. Vélazqueza.
Inspiracje dla swych prac czerpał również z Rembrandta, M. Grünewalda, z filmów (np. Pancernik Potiomkin S. Eisensteina), ze znanych fotografii i prasy. Niektóre obrazy: Trzy studia postaci na podstawie tematu Ukrzyżowania (1949), Dwie postaci w trawie (1954), Szympans (1955), Krzycząca piastunka (1957), tryptyk Trzy postacie w jednym pomieszczeniu (1964), Leżąca figura (1966), Studia ludzkiego ciała (1970), Schodzący po schodach (1972), Ciało w ruchu (1976).

"Chciałbym, żeby moje obrazy wyglądały tak, jakby otarła się o nie istota ludzka,
[...]pozostawiając ślad [swojej] obecności
i pamięć minionych zdarzeń tak,
jak ślimak pozostawia za sobą śluz".
Francis Bacon

 

 

Postać leżąca - 1969 Tryptyk Studium ludzkiego ciała - 1970 Studium portretu - 1971 Studium ciała ludzkiego - 1965
Postać siedząca - 1974 Autoportret - 1973 Studium skulonego aktu - 1952 Papież II - 1960
Papież I - 1951 Głowa IV, 1949 Studium postaci druga wersja obrazu - 1970 Portret George'a Dyera w lustrze - 1968
Wnętrze - 1935 Autoportret - 1970 Ćwierć zwierzęcia z ptakiem drapieżnym - 1980 Studium do corridy Nr2 - 1969


Tryptyk Studium ludzkiego ciała - 1970 Tryptyk Studium ludzkiego ciała - 1970 Three Studies for a Crucifixion - 1 Three Studies
for a Crucifixion
- 2
Three Studies for a Crucifixion - 3 Second Version of Triptych 1944 (2) Study after Velazquez's Portrait of Pope Innocent X Self-Portrait

Copyright © 2003, Kazimierz M. Janeczko